Povezovanje pogonskih baterij

Posted on Posted in Predelava e-Punto

POZOR!!! PRI VEZAVI BATERIJ IMAMO OPRAVKA Z VISOKO NAPETOSTJO IN NE OMEJENIM VIROM ENERGIJE. OB NEPRAVILNEMU RAVNANJU Z BATERIJAMI LAHKO PRIDE DO RESNIH TELESNIH POŠKODB. ZATO SKRAJNO PREVIDNO.

ZA MOREBITNE POŠKODBE OZIROMA MATERIALNO ŠKODO NE ODGOVARJAMO.

Ker imajo LiFePo4 baterijske celice posamezno samo 3,2V, moramo le te vezati v zaporednem sistemu, da dobimo višjo oziroma pogonsko napetost, katero imamo deklarirano na motorju. To dosežemo tako, da minus ene baterije vežemo na plus druge baterije. Pri tem sistemu se nam v vezavi dviguje napetost, moč pa ostaja enaka. Na spodnji sliki si lahko ogledate sistema vezave za 16V skupne napetosti.

Vezava_pogonskih_baterij_1

 

 

 

 

 

 

Če bi želeli povečati domet vozila, morate kupiti močnejše baterije. Lahko pa priključite še eno dodatno vejo baterij. To pomeni, če imate 45 baterij 100Ah, morate vzporedno k eni veji vezati še eno popolnoma identično vejo. Se pravi dodatno priključimo še 45 baterij 100Ah. Na spodnji sliki si lahko ogledate takšno vezavo za 16V napajanje.

Vezava_pogonskih_baterij_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Preden baterije povežemo na naše breme, ki je v tem primeru krmilnik motorja in za njim motor, pa potrebujemo zaporedno z baterijami povezati še glavni odklopnik in glavno zaščitno varovalko.

Vezava_pogonskih_baterij_kontaktor

 

 

 

 

 

 

 

 

Varovalko določimo, glede na presek vodnika, ki ga uporabimo za povezavo baterij. Vodnik pa določimo, glede na največjo porabo motorja. Seveda je pametno vzeti nekaj rezerve, saj s tem preprečimo gretje vodnika in zmanjšamo napetostne padce na vodniku.

Izračun preseka vodnika si lahko ogledate na spodnji povezavi:
Povezava: IZRAČUN PRESEKA VODNIKA POGONSKEGA SKLOPA

Sedaj moramo v vozilu pregledati, kje je idealna pot za naše vodnike. Jaz sem se odločil, da vodnike peljem po kanalu na spodnji starani avta, na mestu kjer je bil serijsko montiran izpušni sistem. Vendar moramo izpostavljene vodnike ustrezno zaščititi. Za zaščito sem na ravnem delu uporabil alkaten cevi, na zavitih delih pa sem uporabil cev za elektriko, katere se uporabljajo v hišnih napeljavah. Na žalost ni možno dobiti kvalitetnejše cevi v oranžni barvi.

Vezava_pogonskih_baterij_3 Vezava_pogonskih_baterij_4

 

 

 

 

 

 

Uporabil sem dve cevi za visoko napetost, katere so prebarvane v oranžno barvo. Tretjo cev pa sem uporabil za 12V linijo, ker imam DC/DC pretvornik montiran v prtljažnem prostoru.

Za uvod cevi v notranjost vozila sem uporabil uvodnice, katere hermetično zatisnejo cev in ne vodnika. Uvodnice sem dodatno zatesnil še z silikonskim kitom. Naj tu še omenim da sem povsod v vozilu uporabljal brez kislinski silikonski kit, saj le ta ne razjeda kovine.

Vezava_pogonskih_baterij_5 Vezava_pogonskih_baterij_6 Vezava_pogonskih_baterij_7

 

 

 

 

 

 

Na spodnji sliki pa si lahko ogledate montirane cevi pod vozilom.

Vezava_pogonskih_baterij_8

 

 

 

 

 

 

V nadaljevanju izvrtamo luknje za uvodnice v baterijskih kabinetih. Za to delo, postavimo baterijo v kabinet in z kabel čevljem natančno določimo sredinsko točko izvrtine. Namreč imamo zelo malo manevrskega prostora, zato mora biti uvodnica kar se da najmanjša. Ob priklopu kabel čevlja na baterijo se nam kabel čevelj potopi v uvodnico. Izvrtino lahko izvedemo z stopničastim svedrom, oziroma z posebnim luknjačem za uvodnice.

Vezava_pogonskih_baterij_9

 

 

 

 

 

 

Sedaj lahko pričnemo z stiskanjem kabel čevljev na vodnike. Najprej na vodnik vstavimo uvodnico, nato za dolžino kabel čevlja odstranimo izolacijo.

Vezava_pogonskih_baterij_10

 

 

 

 

 

 

Spoj vodnika in kabel čevlja je pametno proti korozijsko zaščititi, saj so vodniki večinoma izpostavljeni vremenskim vplivom in le ti lahko oksidirajo. To pa zmanjša prevodnost in posledica tega je lahko gretje spoja ob večjih tokovih. Zaščito lahko izvedemo z vazelinom namenjenim za mazanje baterijskih kontaktov, oziroma če le tega nimamo si lahko pomagamo z industrijsko mastjo.

Vezava_pogonskih_baterij_12

 

 

 

 

 

 

Nato na vodnik vstavimo kabel čevelj in pri tem pazimo, da je že pravilno obrnjen za priklop na baterijo. Namreč, ko je stisnjen na vodnik je obračanje zaradi debeline vodnika oteženo. Za stiskanje kabel čevljev se uporabljajo namenske klešče, katere so lahko električne ali ročne. Le te si lahko sposodite v večini podjetij, ki se ukvarjajo z električnimi instalacijami.

Vezava_pogonskih_baterij_11Vezava_pogonskih_baterij_13

 

 

 

 

 

 

Vezava_pogonskih_baterij_15

 

 

 

 

 

 

Ko izdelamo vse povezovalne vodnike med kabineti, sledi povezovanje baterij znotraj kabineta. Le te povezujemo z bakrenimi ploščicami. Večina proizvajalcev baterij ima takšne ploščice tudi v prodajnem asortimentu. V kolikor pa bi se lotili izdelavo le teh sami, je možna izvedba z ploščato bakreno pločevino, katero zložimo v več slojev eno na drugo in jo rahlo ukrivimo v srednjem delu, da se lahko nekoliko giblje v primeru temperaturnih razlik. Za bakreno pločevino lahko prosite za ostanke pri kakšnem stavbenem kleparju, če ima kakšne ostanke od izdelave žlebov za stanovanjske hiše.

Vezava_pogonskih_baterij_16 Vezava_pogonskih_baterij_17

 

 

 

 

 

 

Povezane baterije v kabinetu montiranem v prednjem odbijaču:

Vezava_pogonskih_baterij_18 Vezava_pogonskih_baterij_19

 

 

 

 

 

 

Povezane baterije v kabinetu montiranem nad pogonskim motorjem:

Vezava_pogonskih_baterij_20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Povezane baterije v kabinetu montiranem pod zadnjo klopjo, namesto rezervoarja za gorivo:

Vezava_pogonskih_baterij_21

 

 

 

 

 

 

Povezane baterije v kabinetu montiranem v prtljažnem prostoru namesto rezervne gume:

Vezava_pogonskih_baterij_22 Vezava_pogonskih_baterij_23